EuroVelo

EuroVelo 13 – Vasfüggöny Túraút

 

Mi is volt a vasfüggöny?
Vasfüggönynek hívták azt a gyakorlatilag áthatolhatatlan határzárat, mely negyven éven át elválasztotta egymástól Európa keleti és nyugati részét. Winston Churchill 1946-os, híres fultoni beszédében említi először ezt a nevet, mely a szabadság és az elnyomás, a demokrácia és a diktatúra, a haladás és a hanyatlás rendszerei között húzódó határvonal szimbólumává vált. A „vas” szó azonban nem csupán szimbolikus, mivel a „keleti blokk” országai valóban szögesdróttal, elektromos jelzőrendszerekkel, aknákkal telepítették be a határsávot, és fegyverrel tartották vissza azokat, akik megpróbáltak átjutni rajta. A szovjet birodalom hanyatlásával, a ’80-as és ’90-es évek fordulóján,a vasfüggöny eltűnt, és a volt „szocialista” országok előtt egy korábban elképzelhetetlen szabadság lehetősége nyílt meg. Ma, amikor bárhol és bármikor, korlátozás nélkül átléphetünk a néhai kerítések és szögesdrótok helyén megnyitott államhatárokon, a Vasfüggöny Túraút arra emlékeztet minket, hogy voltak, akik számára ez a szabadság felé tett kétségbeesett lépés volt, és nem kevesen az életükkel fizettek érte.

Első lépések
A „két világrendet” egymástól hermetikusan elzáró, hírhedt vasfüggönyt első ízben Magyarországon nyitották meg az 1989-es fertőrákosi Páneurópai Piknik résztvevői, lehetővé téve az épp arrafelé „turistáskodó” kelet-német menekültek százainak – később ezreinek – nyugatra szökését. A németek szerint „a Berlini Fal első tégláját itt, ezen a helyen ütötték ki”. Miközben a huszadik század második felének történelme gyökeresen új irányt vett, a posztkommunista országok pedig fokozatosan az Európai Unió tagjaivá váltak, sokan talán nem is gondolunk váratlan, közös kincsünkre, erre a néhai határzár helyén húzódó, évtizedeken át érintetlen, ipari objektumokkal el nem csúfított zöldfolyosóra. Ennek a közkincsnek a védelmére indította el a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) 2004-ben Európai Zöld Sáv (European Green Belt) című programját, melynek küldetése „a Barents-tengertől a Fekete-tengerig húzódó ökológiai hálózat gerincének létrehozása, a természetvédelemért és a fenntartható fejlődésért folytatott határon átnyúló együttműködésekre alapozva”. A történelmi emlékek, az egykori vasfüggöny még létező mementói és a környékükön megmaradt érintetlen természet értékei kivételes turisztikai élmény lehetőségével szolgálnak.

Hol tartunk most?
Az Európai Parlament képviselője, Michael Cramer által megálmodott Vasfüggöny Túraút (Iron Curtain Trail) hazánkat Ausztriával, Szlovéniával, Horvátországgal és Szerbiával közös határszakaszai mentén érinti a Hanságtól a Marosszögig. Ugyanezt a nyomvonalat követi az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) kontinentális kerékpárút-hálózatának legújabb tagja, az EuroVelo 13 útvonal is. Hazánkban először az osztrák határszakasz feltárására és a kapcsodó cselekvési terv elkészítésére kerül sor az EU „fenntartható turizmus” intézkedésének keretében. A tizenegy tagú nemzetközi konzorcium magyar résztvevőjeként az Ökotárs Alapítvány és a Kerékpáros Magyarország Szövetség vállalt szerepet a munkában. A 2011 januárjától decemberéig tartó projektben nyugati szomszédainkkal közösen alakítjuk ki a határ mentén kanyargó útvonalat, melyből a Hanságtól a Vend-vidékig összességében közel 150 km hosszú útszakasz esik a magyar oldalra. A munkát a közeljövőben a déli határvidék bevonásával szeretnénk folytatni.



  

A magyarországi szakasz térképei képekkel

1. A Fertő térsége

 

2. Sopron térsége

 

3. A Pinka térsége

 

4. A Rába térsége

 



Kapcsolat

 

Ökotárs Alapítvány

1056 Budapest, Szerb u. 17-19.

Zöldutak program

Budai Krisztina
telefon: +36 20 279 7773
e-mail: budai@zoldutak.hu

Sepsei Gergely
telefon: +36 30 856 5414
e-mail: sepsei@zoldutak.hu