Vasfüggöny Zöldutak

A „két világrendet” egymástól hermetikusan elzáró, hírhedt vasfüggönyt első ízben Magyarországon nyitották meg jelképesen az 1989-es fertőrákosi Páneurópai Piknik résztvevői, lehetővé téve az épp arrafelé „turistáskodó” kelet-német menekültek százainak nyugatra szökését. A németek szerint „a Berlini Fal első tégláját itt, ezen a helyen ütötték ki”. Miközben a 20. század második felének történelme gyökeresen új irányt vett, a posztkommunista országok pedig fokozatosan az EU tagjává váltak, talán nem is gondoltunk váratlan, közös kincsünkre, erre a néhai vasfüggöny helyén húzódó, évtizedeken át érintetlen, ipari objektumokkal el nem csúfított zöldfolyosóra.

Ennek a közkincsnek a védelmére indította el a Természetvédelmi Világszövetség (International Union for Conservation of Nature – IUCN) 2004-ben Európai Zöld Sáv (European Green Belt) programját, melynek küldetése „a Barents-tengertől a Fekete-tengerig húzódó ökológiai hálózat gerincének létrehozása, a természetvédelemért és a fenntartható fejlődésért folytatott határon átnyúló együttműködésekre alapozva”. Michael Cramer, az Európai Parlament zöld frakciójának tagja is hosszabb ideje küzd a vasfüggöny egykori nyomvonala mentén máig létező és a légi fotókon jól láthatóan összefüggő, mintegy 6800 kilométer hosszú zöldfolyosó megőrzéséért és turisztikai célú hasznosításáért.

Zöldutas jellegű fejlesztések eddig többnyire a Zöld Sáv közép-európai részén történtek, Németországban Iron Curtain Trail (Vasfüggöny Túraút), a Cseh Köztársaságban Greenway Železná opona (Vasfüggöny Zöldút), Szlovákiában pedig Moravská cyklistická cesta – Iron Curtain Greenway (Morva menti Kerékpárút – Vasfüggöny Zöldút) néven. Az Európai Parlament vonatkozó határozatainak eredményeként néhány éve a Magyar Állam is létrehozta a Fertő-tavat a magyar–osztrák–szlovén hármashatárral 300 kilométer hosszan összekötő Vasfüggöny Túrautat, melynek koordinációját a Vas Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ látja el. Ezt a nyomvonalat a szlovén, a horvát és a szerb határ mentén folytatva, zöldutas szemléletben továbbfejlesztve, és a túrautat helyi szinten gondozó szervezetekkel jó partnerséget kialakítva, a szomszédos országokban működő testvérszervezeteink segítségével tervezzük életre hívni a hazai Vasfüggöny Zöldutak hálózatát, az egykori határzár teljes hosszában, Rajkától Kübekházáig. A zöldúthálózat a hegyes, nyugati határszakaszon jellemzően a gyalogos túrázásra, míg a sík, déli vidéken főként kerékpározásra ad jó lehetőséget, de hosszabb távon cél mindkét közlekedési forma számára használható útvonal kialakítása a teljes nyomvonalon.

Jó gyakorlatok a Vasfüggöny túraút mentén
A Zöldutak Módszertani Egyesület tanulmányútjáról – 2011. április 16–20. (PDF)