Dunamenti Zöldutak

A Duna-parti bringázás nem épp újkeletű találmány: a híres Donauradweg (Duna Kerékpárút) fejlesztése évtizedekkel ezelőtt kezdődött Németországban és Ausztriában, és mára az egyik legkedveltebb célterülete a kerekező turistáknak, a folyó mindkét partján jól kiépített úttal és a hozzá kapcsolódó számtalan, magas színvonalú szolgáltatással. Az Európai Kerékpárosok Szövetsége (European Cyclists’ Federation – ECF) sem véletlenül döntött úgy, hogy a 6-os számú EuroVelo útvonal, az ún. „Folyók Útja” a Loire, a Rajna és a Duna folyók völgyén át fogja összekötni az Atlanti-óceánt a Fekete-tengerrel.

A teljes EuroVelo 6 nyomvonal mintegy felét kitevő 1700 kilométeren az Ausztriától keletre fekvő nyolc Duna menti állam osztozik. Ezekben az országokban a folyóparti kerékpárút egyáltalán nincs, vagy csak kis részben van kiépítve, és a legtöbb helyen jól követhető kerékpáros útvonalakról sem beszélhetünk. Van viszont hét határra szóló zöldutas együttműködés, így méltán várható, hogy ez a közösségi alapú megközelítés és újszerű szemlélet lökést tud adni a fejlesztéseknek még a szegényebb dunai régiókban is.

A VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht. 7 ország 15 szervezetével és intézményével partnerségben hamarosan megkezdi Datourway névre keresztelt programját, amely épp az imént körülírt, fejletlenebb Duna menti területek turisztikai és vidékfejlesztését célozza, és tartalmaz egy, az Ökotárs Alapítvány szakmai irányítása mellett megvalósítandó zöldutas mintaprojektet is a teljes célterületen. A Duna magyarországi folyásán máris számos térségi és helyi partnerünk ismeri és alkalmazza a zöldutas fejlesztési alapelveket. E kezdeményezések összefogásával, a Datourway és a közeljövő más, Dunához kapcsolódó projektjei mentén alakítjuk ki a zöldút magyar szakaszát, s ezt a többi nemzeti fejlesztéssel összekapcsolva építjük föl fokozatosan a Duna menti Zöldutakat.